RECENZE: Fantomas se zlobí – Olivier Bocquet

Hned z kraje se musím přiznat, že o Fantomasovi nevím skoro nic. Vybavuji si pár střípků z dětství, kdy mi u sledování Arabely utkvěl v paměti jeho kufřík, po kterým jsem velmi toužil, a to je vše. Knihy jsem nečetl a filmy s Jeanem Maraisem a Louis de Funèsem proletěly kolem mě, ale nechytly se. Když mi ale poprvé padl zrak na grafický román od Olivier Bocqueta a Julie Rocheleau s překrásnou obálkou, na které se obří Fantomas tyčí nad nábřežím Seiny, věděl jsem, že přišel čas se o obávaném pařížském vrahovi dozvědět něco více. A stálo to za to.

Grafický román o třech sešitech s názvem Fantomas se vrací od scénáristy Olivera Bocqueta a kreslířky Julie Rocheleau nás zavede do Paříže roku 1911, kde je právě odsouzen ke stětí gilotinou dlouho hledaný zločinec Fantomas. Vše se ale nakonec odehraje jinak, než by si nebozí obyvatelé Paříže přáli. Fantomas uniká a rozjíždí další ze svých hanebných plánů. Tentokrát chce ukrást všechno zlato v Paříži. Nebude to ale mít úplně jednoduché, protože na stopu se mu dostane inspektor Juve a jeho chráněnec novinář Sandor, již mají s Fantomasem nevyřízené účty z minulosti.

Nemohu soudit, nakolik je komiks věrný původním románům, ale jeho adaptace nám nabídne pořádně temnou podívanou s hektolitry prolité krve a mrtvol. Mistr převleků a maskování se neštítí opravdu ničeho. Kdo se mu postaví do cesty za jeho cílem, ať už je jakýkoliv, ten má osud zpečetěn. I kdyby se mělo jednat o malého hocha prodávajícího lístky do kinematografu. Touha zavraždit nebo zmrzačit kohokoliv z něj dělá opravdu nebezpečnou, zlou a strach nahánějící postavu. O to více, že si v žádném okamžiku nemůže být čtenář jist, jestli se právě dívá na skutečnou postavu nebo na Fantomase.

V komiksu není úplně patrné, čeho chce Fantomas vlastně dosáhnout. Destabilizace vlády za pomocí krádeže všeho zlata v Paříži se zdá jako dobrý plán pro jakéhokoliv padoucha, co ho ke zločineckým pohnutkám vedlo, se ale nedozvíme. Fantomas se tak stává ještě větším přízrakem a tajuplným charakterem, kterému nemůžeme plně porozumět. Navzdory tomu, jak neskutečně charismaticky na nás působí. Příběh začíná v okamžiku, kdy Fantomas už několik let rozsévá strach v Pařížanech a žádné flashbacky, které by vedly k pochopení jeho anarchistickému a brutálnímu jednání, nedostaneme. A třeba pro ně ani žádný důvod nemá. Možná prostě jen rád vytváří chaos a vraždí.

A čtenář si může trochu provinile užívat, jak efektně a s jakou noblesou to provádí. Na Fantomasových eskapádách stojí celý komiks. Jakmile se objeví na scéně, ukradne si ji celou pro sebe. Ale i ostatní postavy mají co říct a zábavné pátraní inspektora Juvea a novináře Sandora vytváří povedený kontrast k hrůzám, co předvádí Fantomas. Při čtení komiksu si neoddychnete ani na chvíli, protože grafická novela má neskutečné tempo vyprávění. Zvraty střídají zvraty, epické okamžiky ty kulervoucí a napínavý příběh vás do sebe vtáhne a jen tak nepustí. Někdy ani nebudete napětím dýchat a jen rychle číst a nervózně otáčet stránky, abyste už věděli, co se stane dál.

Ale až výtvarná stránka vytvoří z komiksu tu pravou podívanou. Ilustrátorka Julie Rocheleau nenavnadila čtenáře jen krásným obalem, ale celý příběh vykreslila v expresionisticky laděných snových výjevech, které v kombinaci sytých barev a hrou světel a stínů vytvořily dechberoucí podívanou. S nevěřícím úžasem budete pozorovat, s jakou precizností dokázala Julie dostat na papír střípky své obrovské fantazie. Užíval jsem si především panely odehrávající se v noci, kdy předěly mezi jednotlivými obrazy nejsou bílé, ale černé a ještě více tak vynikají barvy. Speciálně oranžová se mi moc líbila. I atmosféru počátku dvacátých let v Paříži vystihla dokonale.

Zábavný a šokující krimi komiks si zamilujete hned od úvodní kapitoly. Ta nastaví laťku vysoko a do konce pod ní neklesne. A že je to konec hodně napínavý. Hlavního padoucha a krutou postavu Fantomase si oblíbíte, protože jeho démoničnost na vás bude působit fascinujícím dojmem. Je také vcelku osvěžující vidět antagonistu, který je skrz naskrz prohnilý a ke svému chování nepotřebuje žádné přijatelné důvody, jak je v dnešní době zvykem. Ani ostatní postavy za ním nezaostávají a sejde se nám na place pěkná řádka zábavných charakterů. Detektivní pátrání a naháněčku si budete užívat po celou dobu a ve spojení s neobvyklou, ale nádhernou kresbou patří komiks k tomu nejlepšímu, k čemu se můžete u nás dostat. Doporučuji!

RECENZNÍ VÝTISK POSKYTLO NAKLADATELSTVÍ MEANDER

10/10

Krvavé, epické, napínavé, kulervoucí a překrásné krimi dobrodružství.