RECENZE: Psychoverzum – Mark Russell

Psychoverzum je nový přírůstek do rodiny Incalu a Jodoversa, obřího komiksového vesmíru, ve kterém se prolínají ságy Incal, Metabaroni, Technokneží a v neposlední řadě také Megalex. Přestože Psychoverzum slouží jako prequel k prvně napsanému a vydanému Incalu, ve skutečnosti komiks vyšel mezi posledními a na časové ose příběhu ho můžete zařadit za grafickou novelu Před Incalem. Zní to zmateně? Vítejte v Jodoversu! Za celým komiksovým vesmírem stojí slavný chilsko-francouzský umělec, spisovatel a filmař Alejandro Jodorowsky, ale napsání příběhu tentokrát přenechal scénáristovi Marku Russelovi, který spojil síly s výtvarníkem Yanickem Paquettem. Dohromady pak vytvořili kanonické dílo s názvem Psychoverzum, an kterém jim Jodorowsky umožnil pracovat s úplnou tvůrčí svobodou, protože věřil, že s jeho dílem budou pracovat s nadšením a láskou.

Svět Psychoverza je duchovní rovina plná čistého potenciálu a nekonečných možností, kde všechny myšlenky, bytosti a veškerá existence čekají na své zrození. Všechny stvořené věci pak zmizí do Materioverza, paralelního vesmíru Psychoverza, kde se dočkají svého materiálního zhmotnění a užitku. Všechny věci zničené v Materioverzu se vrací zpět do Psychoverza a jediná věc, která chrání Psychoverzum před Materioverzem, je posvátný Incal, který střeží prázdno mezi dvěma rovinami bytí. Když Incal zmizí, řád Psycho-sester se ho vydá najít a v podstatě vyhlásí válku Materioverzu, ve kterém začnou ničit vše, na co přijdou. Do cesty se jim ale náhodou postaví naši staří známí John DiFool s betonovým rackem Deepem, poslední Metabaron a žoldák Kill Vlčí Hlava. A na jejich bedrech spočine záchrana celého jejich vesmíru.

V úvodu komiksu je sice napsáno, že noví návštěvníci světa Incalu mohou v komiksu objevit vše, co v univerzu za 40 let vzniklo, nejsem si ale upřímně jistý, že tomu porozumí. Bez alespoň základních znalostí série se tady nováčci budou ztrácet, a to i přestože jsou některé věci průběžně dovysvětlovány. Zato skalní fanoušci budou spokojení. Podíváme se na známá místa, doprovázet nás budou hrdinové předchozích příběhů, dostaneme celkem dost skrytých narážek na původní díla a také Psychoverzum zaplní některé mezery v již známém příběhu. Komiks sice nedosahuje mistrovských kvalit původních grafických novel od Alejandro Jodorowského, což snad ani není možné, ale Mark Russel autora respektuje, Jodoverse hýčká a vdechuje mu nový život. Jeho styl psaní původního autora skvěle vystihuje, ať už se jedná o vtipné dialogy nebo filozofování.

Komiks vypráví tři hlavní příběhové linie, které se vzájemně prolínají a ovlivňují a náhodná setkání postav pak přináší potřebné napětí a dynamiku. Ze všech tří dějových linek bylo nejzábavnější sledovat Johna DiFoola, který se dostane do centra konfliktu mezi Psychoverzem a Materioverzem. John o tom ale vůbec nemá potuchy a dál se tak věnuje své mizerné detektivní práci, při které jen tak mimochodem a úplnou náhodou zachraňuje vesmír. Mark Russel je zkušený vypravěč a jeho bláznivý příběh je plný zvratů a překvapení, které udržují čtenáře v příjemném napětí, protože si při čtení ani nedokáže představit, co za další šílenosti si na něj autoři vymyslí. Russel skvěle balancuje mezi dramatem a humorem a interakce postav a jejich brilantní dialogy jsou často zdrojem vtipných momentů. Ty pak prolíná povedenou akcí a hlubokými filozofickými úvahami, přesně jak to máme u Jodorowského rádi.

Kresba od Yanicka Paquetta je živá a dokonale zachycuje chaotickou a barevnou podstatu Psychoverza. To se odráží mimo jiné i u panelů a rámečků, kdy obvyklé bílé přechody nahradily černé šlahounovité obrazce, které kromě toho že vypadají fakt stylově, usnadňují rozpoznání, ve kterém vesmíru se zrovna nacházíme. Yanick ve své ilustraci používá detailní a dynamickou kresbu plnou psychotropních výjevů, jenž přispívají k oživení celého fantasmagorického svět a dovytváří bohatou a vrstevnatou atmosféru. Inspirace původním kreslířem Incalu Moebiem je zjevná a přiznaná, a to především u abstraktních a organických kreseb. Barvy Davea McCaiga pak skvěle zvýrazňují Yanickovy detaily a dovytváří celkový oku lahodící obraz.

Napsat komiks do již zavedené knižní série, která je slavná i díky svému autorovi, je vždy obtížné, ale Mark Russel se s tím popral a vyhrál. Psychoverzum je skvělý komiks, který rozšiřuje a doplňuje svět Incalu i celého Jodoversa, prohlubuje jeho mytologii a perfektně zapadá do série. Kresba je detailní a dynamická a použité barvy do ní pasují. Podle mapy na konci komiksu nás čekají minimálně ještě dva komiksy z celé série, které také nenapsal Jodorowsky, tak doufejme, že dopadnou podobně jako Psychoverzum.

9/10

Nic pro nováčky, ale fanoušci  Jodoversa budou nadšení. A to i přes absenci Alejandra Jodorowského v pozici autora.