RECENZE: Supro – Hrdinové na dluh – Štěpánka Jislová

Čeští tvůrci se v čele se Štěpánkou Jislovou rozhodli stvořit superhrdinský komiks, který se ctí snese srovnání se světovou konkurencí. Výsledkem je na jednu stranu rozjásaný, ale v nitru vlastně přemýšlivý komiks Supro – Hrdinové na dluh. A i když osobně mám trochu napětí rád, hned v úvodu nechám všechny čtenáře oddechnout a mohu vás ujistit, že Supro z tohoto srovnání vychází se ctí.

Co je české, to je hezké. Přemýšlím, jestli může můj názor, ale i ostatních ovlivnit fakt, že Supro je naše, z českých luhů a hájů. Spousta lidí má tendenci na to naše nahlížet s jistým nadhledem a míň kriticky, protože to přece vzniklo v našich podmínkách. Vezměme si takového Jana Žižku, historický velkofilm, který je regulérní divácký průser, ale tolik lidí napsalo. Na český film a v těch podmínkách vlastně dobré, nebuďme na Petra Jákla tak přísní. A tady bych chtěl laskavého čtenáře ujistit, že já takový nejsem. Tahle vlastenecká melancholie je mi cizí a jsem ochoten objektivně sestřelit cokoliv. Proto jsem rád, a proto mi i věřte, že Supro je vskutku povedený komiks, který stojí za vaší pozornost.

Odehrává se ve světě, ve kterém se prohánějí superhrdinové, kteří své schopnosti nezískávají bizarními nehodami zahrnující radioaktivní odpad či zvířata, ale prostě si je koupí. Což není vůbec levná záležitost, ale to nevadí. Společnost Supro, která s touto komoditou zdatně kšeftuje, vám půjčí. Leč jejich podmínky jsou horší než u Home Creditu, takže splatit tento dluh není vůbec snadné. Spíše zhola nemožné. Ale to přes veškeré pozlátko není vidět, zatím…Přesto Ida sní o tom, že se stane hrdinkou. Svou příležitost už měla, ale musela ji nechat být. Tyhle sny jsou navíc umocněny tím, že je partnerkou jedné z nejznámějších superhrdinek Evelíny. A může právě tento vztah za to, že se v Idině životě začnou kupit podivné náhody, během kterých ji jde o život? Jde vůbec o náhody? Může někdo někomu tak obyčejnému usilovat o život?

Štěpánka Jislová v doslovu přiznává inspiraci Moorovými Strážci nebo třeba Hvězdnou pěchotou, tématem mi ale komiks okamžitě připomněl Ennisovu Bandu (The Boys). Ale nechci v někom vyvolat pocit, že se jedná o nějakou slušnou kopírku, naopak jde o autentický, zajímavý a v mnoha polohách i dost osobní příběh, který cílí především na mladší publikum. Zaměřením se dá komiks považovat za young adult.

A i přestože inspirace se zapřít nedá, jde vcelku o originální žánrovku, která se čte velice dobře a dává čtenáři možnost postupně poznávat jak svět superhrdinů, tak život ústředních postav. Ty jsou navíc popsány zajímavě, uvěřitelně a lidsky, takže k nim jednoduše získáte vztah. Přestože se může zdát, že jde o vztahovku, tahle osobní rovina spíš koření v jádru thrillerový příběh, kdy jedinci, jakkoliv supernadaní, jsou vlastně obětí prohnilého systému.

V kontrastu proti tomuto temnějšímu jádru jde ilustrace, která hýří pastelovými barvami a kresby Viktora Svobody působí rozjuchaně. Jde o skutečně hravé obrázky, které mohou někdy působit infantilně, ale jde o záměr, který sám Viktor vtipně nazývá dystopií v růžové. K tomu samozřejmě značně přispěl i coloring Martiny Fischmeister. Mimo stylu je sympatické, jak si Svoboda vyhrál i s panely, ke kterým přistoupil dynamicky a v některých částech je rozvrstvil i přes celou dvoustranu, naštěstí ne na úkor přehlednosti.

Supro nicméně není dokonalý komiks, možná mu chybí nějaké absolutní wow, konec přichází přirozeně a je pochopitelným vyústěním, ale potřeboval by větší katarzi, za to v něm zůstává příslib, že je kam pokračovat. Což není ještě jistá věc. Komiks vyšel tak, aby mohl fungovat jako stand alone, ale čtenář cítí, že příběh se může rozběhnout dál. To ale pravděpodobně ukáže teprve, jak se Supru zadaří na pultech. Pokud na nějaký sequel dojde, budu za něj rád. Svět, který Jislová vymyslela, je sympatický, stejně jako postavy v něm. A ta rezerva tak bude aspoň laťkou, kterou by mohl případně další díl překonat. A jak jsem psal na začátku, tohle měření se světovým superhrdinským komiksem čeští tvůrci zvládli se ctí. Bude jedině dobře, pokud Supro prošlape cestičku dalším podobným počinům.

Štěpánka Jislová a Viktor Svoboda o Supru v Nerdopolis podcastu:

8/10

Zajímavý příběh zaujme tématem i ilustrací a potěší každého fanouška superhrdinského žánru.