RECENZE: Lazarus 1 – Rodina – Greg Rucka

Vzkříšení Lazara patřilo k vrcholu Ježíšova pozemského konání zázraků, při kterém pomocí svých magických schopností přivedl zpět k životu svého přítele čtyři dny po jeho smrti. Podivuhodná událost byla předzvěstí samotného Ježíšova zmrtvýchvstání a potvrzením příchodu Božího království. Když se začne probouzet zpět k životu Lazarus ve stejnojmenném komiksu, můžete si být jistí, že také přichází Boží království. Jenom malinko jiné, než jste čekali. Tři kulky, které jste do něj před tím vypálili v naději, že ho zabijete, vám zajistí stoprocentně cestu na onen svět, protože dokonalý vraždící stroj s vámi následně vyčistí podlahu vaší krví. První díl komiksu Lazarus s podnázvem Rodina je tady!

V blízké budoucnosti není svět rozdělen zeměpisně ani politicky. Neexistují žádné státy, republiky, království ani vlády. Svět nyní ovládají peníze, které mají v držení nejbohatší rodiny, jenž hýbou soukolím světa. V těch nejmocnějších rodinách je vždy jedna osoba sloužící jako meč, štít a ochránce rodiny a jejího majetku. Protože se geneticky vylepšené stroje na zabíjení dokážou vyléčit takřka z každého zranění, pojmenovali je po biblické postavě muže, který dokázal vstát z mrtvých. Jejich praktická nesmrtelnost je ale teprve začátek jejich schopností. Lazarové mají také nadlidské schopnosti, nejlepší výcvik, technologie a veškeré výhody plynoucí z vědeckého výzkumu. V příběhu komiksu Lazarus se zaměříme na ochránce rodiny Carlyleových Forever, jenž se musí vypořádat se zradou a počínajícími pochybnostmi o své rodině.

Scénárista Greg Rucka vytvořil temný dystopický svět, kde vládnoucí třída bohatých rodin ve feudálním zřízení lenních vztahů ovládá a utlačuje chudé obyvatelstvo. Bohatství je jediný zdroj moci a čím víc ho máte, tím větším vlivem a kontrolou nad ostatními disponujete. Pokud nemáte to štěstí a nepatříte k privilegovaným, může se z vás stát nevolník, který pro rodiny pracuje, nebo chamraď, odpad na dně společenského postavení s tragickou vyhlídkou na budoucnost. Svět komiksu Lazarus je násilný, smutný a depresivní. Lidský život zde nemá žádnou cenu a většina obyvatel je odkázána na zákony a rozmary členů rodin, kteří si v podstatě mohou dělat cokoliv si namanou, pokud to bude v zájmech autority a hlavy rodiny.

Pokud ne, nezbývá jim nic jiného, než intrikovat a manipulovat s ostatními rodinami i se členy té vlastní. Problémy totiž nemají jen chudí a bezmocní, ale také žárliví a mocichtiví boháči, jenž se neštítí zradit i své nejbližší. Právě uprostřed jednoho konfliktu se ocitneme v prvním díle komiksu Lazarus, kde sledujeme násilný, ale poutavý příběhu slečny Forever. V brutálním světě nelítostných a zlých individuí Forever září jako drahokam v kupce hnoje a to i přesto, že špinavou práci zásadně koná přímo ona sama. Leč lítost a soucit, jež projevuje ke svým obětem, vzbuzují sympatie a odhalují její skutečný charakter. Forever je silná, inteligentní, milá, ale zároveň dostane občas tak na prdel, že o ni budete mít starost.

Autor nás hodí rovnou doprostřed příběhu a nesnaží se nám odhalit, proč se společnost dostala do stavu, ve kterém se momentálně nachází. O historii světa se toho v prvním díle moc nedozvíme. Mistrně nám ale pomocí rozličných rozhovorů a vsuvek průběžně doplňuje informace o postavách, prostředí, fungování společnosti, ze kterých si můžeme postupně poskládat obraz celého světa. Některé zásadní poznatky si nechává pro sebe a tím se snaží ve čtenáři nenásilnou formou probudit touhu dozvědět se o pozadí vzniku autoritářského státu víc. A funguje to.

Tlumené tóny tmavě laděných barev povedeně korespondují s temným příběhem a ošklivým světem budoucnosti. Černé linie a stíny ilustraci dominují a vystihují celkovou dějovou drsnost. Přestože se komiks odehrává hodně času na slunečných místech, kresba působí, jako by byl stále soumrak a mělo se stát něco zlého. Suprově to buduje ponurou atmosféru. Komiks je hodně akční a dynamický a různé přestřelky, výbuch ilustrátor Michael Lark na plátno zachytil výstižně a epicky. Jen si mohl dát víc záležet na obličejích, které mnohdy vypadají nedodělaně nebo nehezky.

Až na pár drobností skvělý úvod do nového ponurého světa budoucnosti. Originální motiv vládnoucích rodů ve zvláštní postapokalypticky působící krajině mě k sobě zaháčkoval a hodně nezodpovězených otázek ve mně probudilo zvědavost. Proč mají například rodiny jenom jednoho ochránce a ne víc? Dozvíme se snad v dalších dílech.

9/10

Skvělý úvod do nového ponurého světa budoucnosti a nové sci-fi postapo série.