RECENZE: World of Warcraft – Kletba worgenů
Svět herního Warcraftu patří k těm nejpropracovanějším a nejzajímavějším, na které můžete v rámci fantasy a sci-fi žánru narazit. Díky trilogii strategií, multiplayerovému RPG s osmi datadisky, množství knih, kronik a průvodců (a jednomu povedenému filmu, který bohužel neměl kasovní úspěch) nám společnost Blizzard představila nádherný Azeroth a další kouzelné světy, které obrovský vesmír Warcraftu nabízí. A nezůstala jen u toho. Také vytvořila nové rasy, božské entity, staré bohy, tajemné titány, nelítostné démony, mocná i chudá království a tisíce příběhů a postav, která se vám dostanou pod kůži a jejichž osudy budete prožívat s nimi. Arthas Menethil a Illidan Stormrage by mohli povídat.
Komiks World of Warcraft – Kletba worgenů nám ukáže právě jeden z těch tisíců příběhů, které se na Azerothu odehrávají. Děj nás zavede do kdysi mocného městského království Gilneas, kde se odehraje série několika brutálních vražd. K vyšetřování je povolán proslulý královský vyšetřovatel Halford Ramsey, jenž je při rozkrývání záhad případu vržen do událostí, které započaly před deseti tisíci let a jenž vyvrcholí v nejbližších dnech. Při pátrání je Halford pokousán jedním z worgenů, zástupcem tajuplné rasy vlčích lidí, a kromě zapeklitého případu se teď musí vyrovnat i s kletbou, která na něm spočinula.
V komiksu jsou vyprávěny dva příběhy. První se odehrává v současnosti během invaze Gilneasu a druhý nám osvětluje vznik kletby během války mezi nočními elfy a satyry. Mezi přítomností a flashbacky se skáče tam a zpátky každou chvíli a přestože skoky nejsou nijak ohraničeny, dá se pomocí rozdílných postav v ději po většinu doby celkem v pohodě orientovat. Zádrhel nastává až ke konci, kdy se postavy zde dvou časů promíchají a střídání začne být lehce matoucí. Zde musí čtenář bedlivě pozorovat vše, co se na plátně odehrává, aby bylo vše srozumitelné.
Přestože příběh slouží především jako doplňující pozadí pro hráče a fanoušky hry World of Warcraft a rozšiřuje už tak obsáhlou mytologii, děj je natolik poutavý a zajímavý, že si ho užijí i nehráči WoW. Krásně kombinuje detektivku s akcí, dramatem, tragédií i romantikou. Ale zase pozor. Pokud neznáte vztahy mezi frakcemi a rasami v Azerothu a nechápete alespoň trochu fungování celého světa, chytat se moc nebudete. Přestože mám načtenou velkou část Warcraft knihovny a miluju třetí díl strategie s jeho datadiskem, občas jsem se ztrácel a znalost hry WoW mi k úplnému pochopení chyběla. Ale výtvarnou stránku komiksu si užijí všichni čtenáři .
Ve chvíli, kdy se vám komiks dostane do ruky, váš zrak přitáhne dechberoucí obálka. Obří worgen, stojící na střeše jednoho domu v Gilneasu s mizejícími věžičkami v mlze, vypadá opravdu překrásně. I obálky kapitol nezaostávají za tou hlavní a s fleku by si je mohl každý fanoušek světa Warcraftu pověsit jako plakát na zeď. Kresba samotného komiksového příběhu si výtečně hraje se stíny a barvami, které přispívají k té správné lehce temné atmosféře, která z komiksu číší. K detektivně laděnému komiksu sedí tmavé odstíny sytých barev dokonale. Také úchvatně detailní kresba a stylizace postav, scenérií a akčních sekvencí často vytvoří epický obraz, u kterého se vyplatí na chvíli zastavit a vychutnat si jeho nádheru.
Komiks sice exceluje v kresbě, ale trochu ztrácí body v textu. Je ho tam příliš. Někdy by stačilo třeba říct jedno slovo, ale autoři musí k němu přidat ještě pár souvětí, aby čtenářovi vysvětlili a popsali úplně všechno, přestože by si to dokázal sám domyslet. Nebo by to vůbec nepotřeboval. Několikrát jsem se přistihl, že věty jen tak v rychlosti prolétnu, abych se u toho neunudil. Hlavně u konce, který byl hrozně natahovaný. Také ztučnění některých slov působilo náhodně a k celkové náladě textu se nehodilo. Naopak musím jako fanoušek českého dabingu třetího Warcraftu ocenit překlady pojmů z her do češtiny. Díky tomu jsem se dokázal v názvosloví více orientovat. Pro hráče World of Warcraft jsou anglické originály ponechány v poznámkách, aby si komiks užil každý.
Kdo nikdy neslyšel slovo Warcraft nebo nikdy nehrál žádnou hru a viděl třeba jen film, měl by se komiksu Kletba worgenů vyhnout obloukem. Komiks si samozřejmě užijí a pochopí všechny souvislosti hlavně ti, kdo se orientují hlavně ve hře World of Warcraft, a především pro ně je ten komiks napsaný. Co jsem tak pochopil, tak worgeni nebyla moc oblíbená rasa a potřebovali trochu nakopnout. Komiks má poutavý a zajímavý děj a velice půvabnou kresbu. Postavy mají zajímavé charaktery a vývoj a známé tváře potěší nejednoho fanouška. Bohužel přehršle textu je trochu odrazující. Je to komiks, ne román. A také mi utekl smysl závěrečného epilogu. Klidně by tam být nemusel, jen další porce textu navíc.
RECENZNÍ VÝTISK POSKYTLO NAKLADATELSTVÍ CREW
Hodnocení
Povedený komiks, který rozšiřuje už tak obrovský svět Azerothu. Pro fanoušky hry World of Warcraft povinnost. Zklamaní nebudou.
Ó fretná chrochtobuznosti! Tvé mikturace jsou mi, co zprudlé žvastopunksery na plzné včele. Škvrrrk, já zapřísahám tě svými frůnícími kvrdlovrzy a krákorně zafras mě svými scvrknuvšími patlocaráty nebo tě roztrhám na fidloprčičky svým frkodrťákem, tak bacha na to! Geek and Proud!