Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

RECENZE: World of Warcraft – Kletba worgenů

Svět herního Warcraftu patří k těm nejpropracovanějším a nejzajímavějším, na které můžete v rámci fantasy a sci-fi žánru narazit. Díky trilogii strategií, multiplayerovému RPG s osmi datadisky, množství knih, kronik a průvodců (a jednomu povedenému filmu, který bohužel neměl kasovní úspěch) nám společnost Blizzard představila nádherný Azeroth a další kouzelné světy, které obrovský vesmír Warcraftu nabízí. A nezůstala jen u toho. Také vytvořila nové rasy, božské entity, staré bohy, tajemné titány, nelítostné démony, mocná i chudá království a tisíce příběhů a postav, která se vám dostanou pod kůži a jejichž osudy budete prožívat s nimi. Arthas Menethil a Illidan Stormrage by mohli povídat.

Komiks World of Warcraft – Kletba worgenů nám ukáže právě jeden z těch tisíců příběhů, které se na Azerothu odehrávají. Děj nás zavede do kdysi mocného městského království Gilneas, kde se odehraje série několika brutálních vražd. K vyšetřování je povolán proslulý královský vyšetřovatel Halford Ramsey, jenž je při rozkrývání záhad případu vržen do událostí, které započaly před deseti tisíci let a jenž vyvrcholí v nejbližších dnech. Při pátrání je Halford pokousán jedním z worgenů, zástupcem tajuplné rasy vlčích lidí, a kromě zapeklitého případu se teď musí vyrovnat i s kletbou, která na něm spočinula.

V komiksu jsou vyprávěny dva příběhy. První se odehrává v současnosti během invaze Gilneasu a druhý nám osvětluje vznik kletby během války mezi nočními elfy a satyry. Mezi přítomností a flashbacky se skáče tam a zpátky každou chvíli a přestože skoky nejsou nijak ohraničeny, dá se pomocí rozdílných postav v ději po většinu doby celkem v pohodě orientovat. Zádrhel nastává až ke konci, kdy se postavy zde dvou časů promíchají a střídání začne být lehce matoucí. Zde musí čtenář bedlivě pozorovat vše, co se na plátně odehrává, aby bylo vše srozumitelné.

Přestože příběh slouží především jako doplňující pozadí pro hráče a fanoušky hry World of Warcraft a rozšiřuje už tak obsáhlou mytologii, děj je natolik poutavý a zajímavý, že si ho užijí i nehráči WoW. Krásně kombinuje detektivku s akcí, dramatem, tragédií i romantikou. Ale zase pozor. Pokud neznáte vztahy mezi frakcemi a rasami v Azerothu a nechápete alespoň trochu fungování celého světa, chytat se moc nebudete. Přestože mám načtenou velkou část Warcraft knihovny a miluju třetí díl strategie s jeho datadiskem, občas jsem se ztrácel a znalost hry WoW mi k úplnému pochopení chyběla. Ale výtvarnou stránku komiksu si užijí všichni čtenáři .

Ve chvíli, kdy se vám komiks dostane do ruky, váš zrak přitáhne dechberoucí obálka. Obří worgen, stojící na střeše jednoho domu v Gilneasu s mizejícími věžičkami v mlze, vypadá opravdu překrásně. I obálky kapitol nezaostávají za tou hlavní a s fleku by si je mohl každý fanoušek světa Warcraftu pověsit jako plakát na zeď. Kresba samotného komiksového příběhu si výtečně hraje se stíny a barvami, které přispívají k té správné lehce temné atmosféře, která z komiksu číší. K detektivně laděnému komiksu sedí tmavé odstíny sytých barev dokonale. Také úchvatně detailní kresba a stylizace postav, scenérií a akčních sekvencí často vytvoří epický obraz, u kterého se vyplatí na chvíli zastavit a vychutnat si jeho nádheru.

Komiks sice exceluje v kresbě, ale trochu ztrácí body v textu. Je ho tam příliš. Někdy by stačilo třeba říct jedno slovo, ale autoři musí k němu přidat ještě pár souvětí, aby čtenářovi vysvětlili a popsali úplně všechno, přestože by si to dokázal sám domyslet. Nebo by to vůbec nepotřeboval. Několikrát jsem se přistihl, že věty jen tak v rychlosti prolétnu, abych se u toho neunudil. Hlavně u konce, který byl hrozně natahovaný. Také ztučnění některých slov působilo náhodně a k celkové náladě textu se nehodilo. Naopak musím jako fanoušek českého dabingu třetího Warcraftu ocenit překlady pojmů z her do češtiny. Díky tomu jsem se dokázal v názvosloví více orientovat. Pro hráče World of Warcraft jsou anglické originály ponechány v poznámkách, aby si komiks užil každý.

Kdo nikdy neslyšel slovo Warcraft nebo nikdy nehrál žádnou hru a viděl třeba jen film, měl by se komiksu Kletba worgenů vyhnout obloukem. Komiks si samozřejmě užijí a pochopí všechny souvislosti hlavně ti, kdo se orientují hlavně ve hře World of Warcraft, a především pro ně je ten komiks napsaný. Co jsem tak pochopil, tak worgeni nebyla moc oblíbená rasa a potřebovali trochu nakopnout. Komiks má poutavý a zajímavý děj a velice půvabnou kresbu. Postavy mají zajímavé charaktery a vývoj a známé tváře potěší nejednoho fanouška. Bohužel přehršle textu je trochu odrazující. Je to komiks, ne román. A také mi utekl smysl závěrečného epilogu. Klidně by tam být nemusel, jen další porce textu navíc.

RECENZNÍ VÝTISK POSKYTLO NAKLADATELSTVÍ CREW

8/10

Hodnocení

Povedený komiks, který rozšiřuje už tak obrovský svět Azerothu. Pro fanoušky hry World of Warcraft povinnost. Zklamaní nebudou.