RECENZE: Betelgeuse – Leo

Betelgeuse září jako nejjasnější hvězda v souhvězdí Orion a stejné jméno nese nejnovější grafický román z edice Mistrovská díla evropského komiksu, jež nyní čítá ohromujících 33 titulů. Díky této výjimečné sérii od Nakladatelství Crew máme možnost se ponořit do těch nejzásadnějších komiksů ze starého kontinentu. Mezi pozoruhodné tituly z této edice patří například komiksy jako Incal, Blacksad, Velký vezír Iznougud a také slunečný Aldebaran od brazilského autora a kreslíře Luize Eduarda de Oliveiry, známého ve světě kreslených knih pod pseudonymem Leo. Aldebaran představuje počátek komiksového sci-fi vesmíru skládajícího se ze sedmi cyklů, z nichž se každý odehrává na odlišných planetách. Betelgeuse patří do cyklu druhého a stává se tak jednou z významných součástí tohoto poutavého kosmického příběhu.

Příběh komiksu Betelgeuse nás zavede na stejnojmennou planetu, označenou jako Betelgeuse-6, kde se opakuje obdobný scénář jako na Aldebaranu. Kolonizační loď dorazí k planetě, ztratí se spojení a zůstane tajemstvím, co se stalo. Země narychlo sestaví novou výpravu s cílem objasnit záhadu ztraceného kontaktu a jedním z účastníků této mise je hlavní hrdinka Aldebaranu Kim, která za posledních šest let od konce prvního komiksu získala titul v oboru biologie na Zemi. A ten se jí bude hodit, protože planetu Betelgeuse-6 obývají prazvláštní tvorové pojmenovaní Jumové, u kterých je těžké určit, zda patří k inteligentnímu druhu, nebo ne. Kladná odpověď by totiž znamenala kolonizační projekt bezpodmínečně zrušit. A to není jediný problém, kterému Kim musí čelit.

Navzdory tomu, že Betelgeuse patří do rozsáhlejšího komiksového vesmíru Aldebaranu, není přímo závislý na předchozím příběhu a vypráví vlastní samostatný příběh. Objevují se zde známé postavy, které odkazují na minulé události, ale ve své podstatě všechno nezbytné pro plné porozumění najdete v úvodu. Betelgeuse tak kráčí vlastní cestou, kde hrají hlavní roli průzkum této zvláštní planety. Tam, kde na Aldebaranu byly moře, pláže a slunce, na Betelgeuse nás čekají džungle, kaňony a řeka. Znovu a jinak tak můžeme objevovat nové krásy a tajemství fauny a flóry, stáváme se hlavními hrdiny tohoto cestovatelského průvodce fantastickým světem. Postavy a události nás vtahují do poutavého příběhu plného dobrodružství, kde každý krok na neznámé planetě odkrývá nové fascinující aspekty a rozšiřuje hranice komiksového vesmíru.

Samozřejmě nečekejte klidnou cestu podobnou safari v ZOO, nýbrž nebezpečné dobrodružství plné zvratů, napínavých okamžiků, intrik, úmrtí a střetů s jak nebezpečnými zvířaty, tak i lidmi. Připravte se rovněž na náročné etické otázky, jež nám autor během čtení předkládá. Leo v komiksu zkoumá otázky přežití menší lidské kolonie, která sklouzne do diktatury a patriarchátu, kde ženy jsou redukovány na služebné a inkubátory pro budoucí generaci, s cílem umožnit další vývoj lidské civilizace a zabránit její degeneraci. Bohužel, jak se noříme hlouběji do nitra tajemství této nové planety, téma nadvlády mužů postupně mizí, až zcela vyprchá, a nenabízí prakticky žádný uspokojivý závěr. Například třídního boje či potrestání viníků se nedočkáme, což může čtenářů zanechat s otazník u ukončení a vyřešení kritických otázek, jež autor inicioval během vyprávění. A to je škoda.

Místo toho se Leo zaměří na prsa, prsa a další prsa. Autor je jimi přímo fascinován, neboť je nejen rád a často kreslí, ale dospělé postavy se nezřídka zapojují do rozhovorů týkajících se prsou a diskutují o nich v dětsky laděných konverzacích. Celkově lze konstatovat, že dialogy by někomu mohly připadat hodně povrchní, neboť nepřicházejí s příliš hlubokými nebo duchaplnými myšlenkami. Mužské postavy v komiksu často zaměřují svou pozornost především na vnější vzhled žen a mnoho rozhovorů s opačným pohlavím končí nějakou poznámkou o jejich kráse, vyznáním lásky nebo rovnou nabídkou k sexu. Co se týče například Kim, tak ta ostatní většinou odpálkuje, ale pak se stane, že nabídne sex někomu jinému a zbytek mužů se urazí. Nechápejte mě špatně, ony jsou některé ty konverzace tak absurdně debilní, až je to vtipný, takže mě to ve skutečnosti bavilo. Přišlo mi ale, že Leo snad ani neví, jak to ve skutečném živote chodí, nebo si spíš do komiksu projektuje svoje touhy, jak by to mohlo být. A ze všech postav pak udělá nadržený puberťáky, který si to chtějí rozdat na potkání.

Ti, kteří našli nebo nenašli zalíbení v Leově kresbě v komiksu Aldebaran, zakusí podobné dojmy a pocity i při pohledu na Betelgeuse, neboť obě ilustrace jsou v podstatě identické. Nahé postavy kreslí Leo opravdu precizně a jak už bylo řečeno, především na prsou, těch velkých zvlášť, si dává velmi záležet. Vyniká také ve vymýšlení a kreslení podivuhodných tvorů vyskytujících se na nové planetě a speciálně mantrisa působí epicky a impozantně. Oproti tomu tváře postav nevypadají moc hezky a ani jejich přehnaná mimika celkovému dojmu nepomáhá. Obličeje mají trochu přežitý osmdesátkový feeling, což je zajímavý kontrast k jinak působivým a krásným zvířatům.

Navzdory všem uvedeným nedostatkům nemohu upřít, že jsem si četbu opravdu užil a stránky knihy příjemně ubíhaly. Celých 260 stran jsem přečetl během jednoho dlouhého posezení, a s radostí bych se vydal i na další planety v komiksovém vesmíru Aldebaran. Určitě se rád podívám, kde všude se ženské hrdinky svlečou a o čem všem možným i nemožném se budou postavy spolu bavit. V každém případě doufám, že vyjdou i další komiky ze série.

7/10

Pokud přežijete některé rozhovory a puberťáctví dospělých postav, užijete si výpravný cestopis po záhadné planetě. Jen škoda, že autor více nerozvinul některá zajímavá témata.