RECENZE: Kingdom Come Deliverance – Brett Murphy
Ať už si o kontroverzní postavičce jménem Dan Vávra myslíme cokoli, dvě věci mu upřít nemůžeme. Zaprvé když se vyskytne v nějakém rozhovoru, je to pokaždé nehorázná prdel a zadruhé když se pustí do vývoje a tvorby videohry, vznikne výtečné a zábavné dílo s masivním úspěchem a celosvětovým přesahem. Hry Mafia: The City of Lost Heaven a Kingdom Come: Deliverance by mohly vyprávět. Mafiánské „gtáčko“ se dočkalo dvou pokračování a remaku původní hry, realistické a historické RPG řežby se čtyřmi DLC rozšířeními se zase prodalo přes čtyři miliony kopií a bylo nadabováno do několika jazyků.
Bylo tedy jasné, že dříve či později vznikne z prostředí jedné z těch dvou her i komiks. Kingdom Come: Deliverance se to povedlo čtyři roky od vydání hry a v průběhu let 2022 a 2023 vznikly čtyři sešity stejnojmenného komiksu od amerického vydavatelství Sumerian Comics (dříve Behemoth Comics), kdy se o scénář postaral Brett Murphy a o ilustrace kreslíř Wilson Gandolph. Dan Vávra ani nikdo ze scénáristů původní hry neměl na komiksu žádný podíl. To ale nemusí být nutně na škodu, přece. Co by se mohlo tak hrozného stát, že?
Komiks nás zavede na počátek patnáctého století, kdy Zikmund Lucemburský unese svého bratra Václava IV. a přinutí ho, aby se vzdal trůnu v jeho prospěch. Česká země je rozdělena a Zikmund se snaží pomocí svého vojska a žoldáků svrhnout všechny Václavovy přívržence. Vojska samozvaného krále drancují české království, ale válka je drahá a peněz není nazbyt. Zikmund se tak rozhodne napadnout obec Stříbrnou Skalici, známou svými bohatými doly, podle níž dostala jméno, které by mohly jeho problémy s nedostatkem peněz vyřešit. Je povolán žoldák Prcek, jeden z nejnebezpečnějších parchantů v Zikmundově žoldu, který nejde pro ránu kudlou mezi žebra daleko, aby vedl jeden z nájezdů na poklady Skalice. Krvavá událost je na spadnutí.
V první řadě je třeba upřesnit, že se nejedná o komiksovou předehru ke hře, jak je avizováno na obálce, ale jakési doplnění událostí, které se odehrávají ve videohře. Čtenář neznalý hry nemá šanci se v ději moc orientovat, protože příběh přeskakuje z jedné události na druhou a některé důležité momenty jsou vynechány, protože se pravděpodobně odehrály už ve hře. Může se tak stát, že postava, která byla na minulé stránce živá, je najednou bez vysvětlení mrtvá a nad její chladnoucím tělem se baví o věcech, které jste neviděli. Pro ještě větší zmatení se autoři rozhodli nejít kontinuálně po časové přímce, ale posunovat děj, jak se jim to hodí. Ocitáme se tak měsíc i rok zpátky v čase, pak zase jdeme dopředu, ale že by napsali do poznámek datum pro upřesnění a orientaci v historii, to ne. Vlastně není jasné, co je tady přítomnost. Naštěstí alespoň zmiňují zeměpisně, kde se v danou chvíli zrovna nacházíme.
V komiksu Kingdom Come: Deliverance chybí hlavní postava. Stejně jako se přeskakuje v ději a čase, to samé se děje i s postavami. Chvilku sledujeme Zikmunda, chvilku zase Ištvána, chvíli zase někoho jiného, ale k srdci vám nepřiroste nikdo. Všechno to jsou jednorozměrné, nezajímavé postavy. Nejblíže hlavnímu protagonistovi se blíží žoldák Prcek, který chtěl být autory napsán asi tak, aby vzbuzovat strach a respekt. Ve výsledku ale přehrotili jeho jednání tak moc, že působí spíš k smíchu než cokoli jiného. Co taky čekat od postavy, která nedělá nic jiného, než jen kolem sebe mlátí, zabíjí a někoho uráží.
Podobně vtipně se povedly i některé dialogy. Například rádoby drsňácká věta: „Dostal jsem ze vší té krve chuť na pivo a hezky kyprou lazebnici,“ vypadá, jako bych jí napsal já v pubertě. A hloupých rozhovorů je tam víc. Že má někdo přinést stříbro a groše, je tam řečeno tak desetkrát. Jediný, co můžu alespoň trochu pochválit, tak kresbu, hlavně co se týče gore. Nebojí se krve, vyhřezlých střev a dalších parádiček. Jinak si mohl ilustrátor víc pohrát s detaily a barvami a postavy i okolí víc propracovat.
Kdo nehrál Kingdom Come: Deliverance, měl by se komiksu vyhnout velkým obloukem. Vynechaný děj a skoky v čase jsou matoucí a komiks vás pravděpodobně podobně jako mě nebude bavit. Nedovedu si ale představit, že by komiks mohl zaujmout i někoho, kdo celou hru prošel. Že by komiks nějak významně představil historické pozadí Kingdom Come: Deliverance nebo prohluboval zážitek ze hry, mi nepřijde. Jsou tam pro hráče známé lokace a postavy, to je ale všechno. Stupidní dialogy, nesympatické postavy, nesourodý děj a příběh pospojovaný z komiksu a hry přece nemůžou nikomu stačit k požitku ze čtení. Měli se zaměřit čistě na Prckův příběh, jeho dětství a mládí až k jeho působení ve hře. Kdyby z něj neudělali nemyslícího násilného idiota, pořád se zmateně někam nepřeskakovalo a mohlo to dopadnout dobře. Škoda. Pryč od toho!
Hodnocení
Komiks vznikl pravděpodobně, jen aby vytěžil značku. Vyhnout se tomu.
Ó fretná chrochtobuznosti! Tvé mikturace jsou mi, co zprudlé žvastopunksery na plzné včele. Škvrrrk, já zapřísahám tě svými frůnícími kvrdlovrzy a krákorně zafras mě svými scvrknuvšími patlocaráty nebo tě roztrhám na fidloprčičky svým frkodrťákem, tak bacha na to! Geek and Proud!